Страница за прабългарите. Език, произход, история и религия в статии, книги и музика.
ИРАНСКИ
СУФИКСИ В
ЕЗИКА НА ДРЕВНИТЕ И СЪВРЕМЕННИ БЪЛГАРИ
Иван
Танев Иванов
СУФИКСЪТ "- EНТ"
Този
суфикс изцяло отсъства при славянските и
тюркските езици, но е много характерен за
древните и днешни ирански езици. В
авестийския език,
van
– означава "да победя", а vanañt
– “побеждаващ”. Сравни с ВАНАНД, името на
предводителя на древните българи, заселили
се в Армения. Някои
автори погрешно превеждат ВАНАНД като “победоносен”, всъщност това име
означава "побеждаващ". По-важното е
обаче, че в това типично прабългарско име
откриваме суфикса –АНТ. Авестийският
суфикс –añt,
-
еñt,
-oñt
e характерен
за много ирански езици. Така, името
ВАНАНД може да се представи като ВАНАНТ =
ВАН (морфема) + АНТ (суфикс) = “побеждаващ”.
Иранският суфикс - ЕНТ може да се открие и в
древното българско племенно название ОНОГХОНТОР – БЛГАР. Както
е известно, етническото ядро на
древните българи носи названието ОНОГХОНТОР-БЛГАР
в
ранноарменски
летописи и БЪЛГАРИ - ОНОГУНДУРИ,
накратко ОНОГУНДУРИ
във
византийските документи. Вероятно
като друга форма, това племе е известно и
като ОНОГУРИ. Възможно е двете названия да
не се отнасят за една и съща част на ранните
българи, във всеки случай ОНОГУРИ са
българите, дошли от района на град Бакат, на
север от град Балх. Семантиката на
наименованието оногундури - оногури обаче е
неясна. Някои автори преднамерено разделят
наименованието ОНОГУНДУР на ОНО
+ ГУН +ДУР, като първата дума ОНО я
променят на “хоно”, после на “хуно”. С
тези езикови трансформации се цели да се
обоснове тезата за етническа близост на
това племе с хуните на Атила. Крайната
частица ДУР според тях означава племе, род.
Според тюркистката версия, това название
означава "десет стрели" от тюркското
ОН - десет и ОК - стрела, род. Никъде обаче
няма исторически податки, че ОНОГУНДУРИТЕ
са били десет рода или че това название
означава "десет рода". Следователно,
тази етимология представлява изкуствена
конструкция, неподкрепена с никакви
доказателства. По-долу
е направен един чисто граматичен анализ на
думите оногундур/оногур с цел да се изясни
действителната морфема и суфиксите на тези
две наименования.
На авестийски, аñtara (ангтара) означава "вътре", añtarât (ангтарет) – вътрешност. Ето как тази авестийска и широко разпространена източноиранска и индоарийска дума може да обясни названието на етническото ядро на древните българи, предадено в ранноарменските летописи като ОНОГХОНТОР- БЛГАР и във византийските документи като ОНОГУНДУРИ. Според правилата на авестийския език, ОНОГХОНТОР може да се представи като ОНОГХ + ОНТ + ОР, където ОНОГХ е морфема, носеща смисъла вътре, -ОНТ е посочения по-горе суфикс за образуване на прилагателно име както при Вананд и -ОР е суфикс със значение на славянското -СКИ. От тук, ОНОГХОНТОР- БЛГАР се превежда от езика на прабългарите буквално като "вътрешни българи".
Че прабългарите са употребявали дума, подобна на авестийската аñtara се доказва от старото название на град Етрополе. Това е град, разположен в затворена котловина. Траките го наричали Етропара, което значи "водно селище". Прабългарите го нарекли Унтро поле, което означавало "вътрешно, затворено поле". Прабългарската дума "унтро" е очевиден вариант на авестийската аñtara. Като основна дума от индо-европейския език на прабългарите, тя се родее с латинската дума inter - вътре.
Семантиката на основата ОНОГ- ВЪТРЕ може да се подкрепи и с други примери. Съгласно П. Добрев [9], в Шумер и Акад централната част на държавата се е наричала “унукку”. При прабългарите от Волжка България “онго” е значело “вътрешен кръг”, а при Аспаруховите българи “онгъл” е значело централна част на тяхната държава. Според нас, морфемата ОНОГ може да идва от авестийската дума аñtara – “вътре, вътрешен”, което е в пълно съгласие с горните исторически факти. В много ранносредновековни документи, включително персийски, арабски и византийски, кавказките българи се делят на “вътрешни” и ”външни”. На персийски това понятие се е пишело като "булгар-андарун", на арабски - "булгар ад-дахил" [Ибн Хаукаль. "Китаб сурат ал-ард" изд. М. де Гуе. Лейден. 1968, с. 392, 396-398; Hudud al-Alam, pp. 160, 438-440]. Според същия Ибн Хаукал, сред тези "вътрешни българи" е имало както християни, така и мюсюлмани (ва би-булгар ад-дахил насара ва муслимуна). Арабското понятие е буквален превод (калка) от персийското, което е първично. Персийското понятие БУЛГАР-АНДАРУН, древнобългарското ОНОГХОНТОР-БЛГАР и византийското БЪЛГАРИ - ОНОГУНДУРИ имат не само един и същ смисъл - ВЪТРЕШНИ БЪЛГАРИ, но имат и една и съща морфология, най-вероятно близка до самото прабългарско, източно-иранско понятие. Вероятно именно ОНОГХОНТОР-БЛГАРИТЕ са тези “вътрешни българи”, които са образували ядрото на Стара Велика България и на нейното крило – Дунавска България. Те не са били десет рода или едно племе, а цял народ, населил и владял значителна част от територията на днешна Източна Европа. Че това е така личи от факта, че в много случаи етнонимът БЪЛГАРИ се замества с ОНОГХОНТОР, при ранните маджари - НАНДОР.
Прабългарската дума ОНГЪЛ – названието на централната област, където се установяват оногхонторите-българи, водени от Аспарух, сащо може да се обясни с помощта на ангтара. ОНГЪЛ = ОНГ (вътрешност, център) + ЪЛ (суфикс) и най-вероятно означава “център, сърцевина, средищност”. Друга българска дума – НЕДРА, заимствана в много славянски езици и ненамерила досега задоволително обяснение, също може да се изведе без проблеми от авестийската ангтара.
Освен двойката думи оногундур/оногур, в
съвременния български език съществува още
една двойка думи с подобна структура и
сходно значение. Това са не много
достопочтените, но вероятно много полезни
думи чукундур и чокур. Чукундур (по-рядко
чокундур) означава “плод на цвекло”, в
частност “червено цвекло”, по-общо “кореноплод”.
Подобна дума със същото пряко и преносно
значение се употребява в персийски език и в
хинди, официалният език на Индия, което може
да обоснове древнобългарския произход на
тази дума. ЧОКУР е неславянска и
предполагаемо прабългарска дума, която най-общо
означава “корен на растения от вида
слънчоглед, царевица” и др. под., в частност
“корен и сърцевина на зелка”. Думите ЧОКУР
и ЧОКУНДУР имат близка семантика и
граматична структура и са най-вероятно
наследство от прабългарите. От общата
структура на двете думи, ЧОК+УР
и ЧОК+УНД+УР може да се
направи извод за използвания в случая начин
на словообразуване. Семантичният носител,
морфемата и в двата случая е частицата “ЧОК”,
вероятно означаваща “корен, сърцевина”,
която е близка по морфология и смисъл до
памирската дума ЧУК (инструмент). Частиците –УНД
и –УР са посочените по-горе граматични
наставки за словобразуване. Племенните
наименования ОНОГУНДУР и ОНОГУР могат да се
разглобят по абсолютно същото правило, при
което се получава ОНОГ+УНД+УР и ОНОГ+УР.
Като следствие, семантичното ядро на
племенните наименования оногундури и
оногури е образувано от общата основа “ОНОГ”.
В историята на арменския книжовник Егише “Вартапет” се казва, че около 427 год. в района на днешния проход Дербент в Дагестан живее племето ХАЙЛАНДУР (хайдандур), смятано за племе от древнобългарски произход. Езиковия анализ показва същата структура ХАЙЛ + АНД + УР или ХАЙД + АНД +УР. В други арменски летописи от този период се споменават прабългарски племена със сходни имена, ВХНДУР-БОЛГАР, ОГХОНТОР-БОЛГАР, ОЛХОНТОР-БОЛГАР. В тези наименования се съдържат основите ХАЙЛ (ХАЙД), ВХ и ОГХ и отбелязаните по-горе източноирански суфикси -АНД+УР и –ОНТ + ОР.
Всички посочени по-горе данни указват присъствието на иранския суфикс -ЕНТ в езика на древните и днешните българи.
ЗА ДРУГИ СТАТИИ: http://protobulgarians.com